11فوریه 2022- گزارش یک مطالعه جدید در چین نشان می دهد که مصرف زیاد نمک با سطح قند خون بالا و افزایش سطحA1C (معیار کنترل طولانی مدت قند خون) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2(T2D)  مرتبط است.

محققان به رهبری دکتر Yi Lin، از دانشگاه ناتینگهام نینگبو در چین، توضیح دادند که رشد اقتصادی و اتخاذ عادات غذایی و سبک زندگی غربی باعث رشد سریع نرخ دیابت نوع 2 در چین شده است. از سال‌ 1980 تا 2017، نرخ دیابت از کمتر از 1 درصد به نزدیک به 13 درصد در این کشور رسیده است و سازمان بهداشت جهانی اخیراً میزان ابتلا به دیابت را در چین «انفجاری» توصیف کرده است.

به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که مراقب مصرف نمک خود باشند، زیرا مقادیر بالای سدیم با فشار خون بالا و همچنین افزایش خطر سکته مغزی و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است، با این حال نویسندگان خاطرنشان کردند که تحقیقات کمی بر روی ارتباط مستقیم بین نمک رژیم غذایی و دیابت نوع 2، انجام شده است.

محققان با ابتکاری به نام MMC یا مرکز مدیریت متابولیک، داده‌های 2313 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را که بین مارس 2018 تا ژانویه 2020 در کلینیک سرپایی غدد درون‌ریز، بیمارستان اول نینگبو، در استان ژجیانگ، چین ثبت نام کرده بودند، بازیابی کردند. نویسندگان توضیح دادند که MMC به عنوان بستری برای تشخیص و درمان استاندارد بیماری های متابولیک و پیگیری طولانی مدت آنها ایجاد شد.

محققان با یک نظرسنجی استاندارد به نام پرسشنامه فرکانس غذا (FFQ) اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی افراد به دست آوردند. این اطلاعات شامل مصرف سبزیجات، میوه، محصولات سویا، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو و نوشابه، و مصرف روزانه نمک و شکر بود. محققان شرکت کنندگان را بر اساس میزان مصرف نمک به سه گروه تقسیم کردند: کمتر از 6 گرم در روز، 6 تا 8 گرم در روز و بیش از 8 گرم در روز. پس از اینکه شرکت کنندگان یک شب ناشتا را گذراندند، پژوهشگران از آنها نمونه خون گرفته و چندین شاخص از جمله سطح گلوکز پلاسما، انسولین، A1C، کلسترول، تری گلیسیرید، اسید اوریک و کراتینین سرم را مورد آزمایش قرار دادند.

قند خون بالا، A1C بیشتر در گروه مصرف زیاد نمک است

تنها حدود یک چهارم از افرادی که به پرسشنامه پاسخ دادند، میزان نمک موجود در رژیم غذایی خود را در محدوده کم (کمتر یا مساوی 6 گرم در روز) در نظر گرفتند. در مقایسه با آنها، نسبت بیشتری از افراد گروه‌هایی که نمک بالاتری دریافت می کردند، مبتلا به اضافه وزن، چاقی، فشار خون بالا، چربی خون بالا (هیپرلیپیدمی)، سطوح بالای اسید اوریک (هیپراوریسمی) و بیماری عروق کرونر بودند. قابل توجه ترین یافته این بود که سطوح قند خون (هم گلوکز پلاسمای ناشتا و هم گلوکز پلاسما 2 ساعته) و همچنینA1C  در گروه مصرف زیاد نمک (بیش از 8 گرم در روز) "به طور قابل توجهی بالاتر" بود، این ارتباط حتی پس از تنظیم نتایج برای عواملی مانند وزن،شاخص توده بدنی(BMI)، فشار خون، دور کمر، کراتینین سرم و اسید اوریک، حفظ شد.

در مورد دلایل احتمالی ارتباط مصرف زیاد نمک با قند خون بالا، نویسندگان اظهار داشتند: مکانیسم ارتباط بین نمک رژیم غذایی و پاسخ گلایسمی در بیماران T2D نامشخص است. افزایش مصرف نمک در رژیم غذایی ممکن است فعالیت سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون را سرکوب کند، فعالیت سمپاتیک را تحریک کرده و باعث مقاومت به انسولین شود. بنابراین، ممکن است به ایجاد دیابت نوع ۲ و پیشرفت عوارض دیابت کمک کند. آنها همچنین حدس زدند که نمک زیاد در رژیم غذایی ممکن است اشتها را افزایش دهد و در نتیجه باعث افزایش وزن شود. همچنین گفتند: نمک موجود در غذاها عاملی کلیدی در افزایش احساس تشنگی و در نتیجه مصرف بیشتر نوشیدنی ها است، که البته می تواند باعث افزایش وزن نیز بشود. اما دلایل ارتباط نمک و قند خون هرچه باشد، محققان اظهار داشتند: آموزش سبک زندگی سالم با ترویج کاهش نمک باید به بیماران دیابت نوع 2، در کلینکهای بیمارستانی ارائه شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/11/salt-intake-linked-to-high-blood-sugar/